0-10let, Náctiletí

Dobrou…

Další článek bych chtěla věnovat tomu nejsladšímu na světě a čokoláda to není! Je to spánek. Vytoužený, nabíjející, kvalitní, dlouhý, sladký. Co když je ale chyba v něčem tak obyčejném jako je spaní? Co když nastane problém v tak automatickém úkonu jako je usínání?

I já si prošla obdobím několikahodinového koukání do stropu a to v době zkouškového období, kdy jsem za celý den byla z učení psychicky přímo vyčerpaná, ale fyzicky jsem se neměla šanci u knížky unavit. Bylo to pro mě období, kdy jsem se spánkovou hygienou začala zabývat a opravdu se mi dařilo rychleji usínat. Ale asi jako každému se mi někdy stane, že i po celodenním pracovním maratonu ne a ne zastavit myšlenky a propadnout se do sladkého odpočinku.

Potřeba spánku je v různém věku odlišná. Kojenec potřebuje 18-20 hodin denně a tato doba se postupně zkracuje. U dítěte předškolního věku je to 12 hodin a u dospívajícího jedince už pouze 8. Ve středním věku je pak velká variabilita v délce, ale obecně se pohybuje mezi 6-8 hodinami.

17619796_10208593636427042_581578035_n

Dále pár pravidel spánkové hygieny, které jakmile budete dodržovat týden, měsíc, půl roku, se stanou součástí vašeho režimu napořád.

  • Jako rodiče buďte důslední. Nejen na vaše děti, ale i na sebe. Choďte spát  a vstávejte v pravidelnou hodinu, o víkendu si můžete dovolit rozdíl hodiny. Při psaní tohoto bodu jsem zapomněla na všechny večírky, plesy a oslavy na světě.
  • V zásadě platí: o víkendu neprodlužujte záměrně spánek „když už to nejde“. Přes týden naopak neprotahujte délku bdění, pračka počká, raději brzo „zalezte pod peřinu“.
  • Pokud doma máte pilota jako já nebo člověka, který má nepravidelný režim a často během dne musí dospávat noční, dbejte na to, aby po probuzení startoval den jídlem dle denní doby. (Vstanu v poledne, dám si oběd ne snídani).
  • Pro nespáče a zároveň kafáče platí, žádná káva, černý, zelený čaj a nápoje s kofeinem v odpoledních hodinách.
  • Postel slouží výhradně ke spánku a sexu. Všechny ostatní činnosti, pokud vykonáváte vleže přesuňte alespoň na gauč. I já naši ložnici před televizí ubránila, hlavně nepovolit!
  • Před spaním vyvětrejte a rozhodně 2 hodiny před ulehnutím necvičte. Na vysoké škole při učení jsem praktikovala krátkou zdravotní procházku, která mi pomáhala přepnout mysl na noční režim. Tolik splněných přání co mi zajistily padající hvězdy už dneska ani nespočítám.
  • Někdo mi nevěří, že když si dám koleno s křenem na večeři, ještě ve dvě hodiny v noci mám oči jako baterky. Ale velkým večerním hodům se po pár bezesných nocí vyhýbám velkým obloukem, za těžký spánek a bolavé břicho mi to nestojí. No co, vždycky si to vynahradím na víkendové snídani!
  • Nepomáhejte si k rychlejšímu usnutí alkoholem. Možná přispěje k tomu, že doslova padnete do peřin, ale rozhodně nezlepší kvalitu spánku ba naopak.
  • Pokud přeci jen máte problém „zklidnit se“ v posteli, hledejte pomoc v přírodě. Existuje mnoho bylinek, které dobře fungují a nehrozí vznik návyku. Např. koupel s meduňkou nebo kapsle s mučenkou vás pěkně zvláční. Jestli se nebojíte kalorií tak vyzkoušejte osvědčený recept našich babiček –  teplý hrneček mléka s medem a budete spát jako miminko.
  • Pokud uvažujete o renovaci lože, rozbijte prasátko a nešetřete na matraci! Vyhnete se tak bolestem zad a podpoříte kvalitu spánku.

 

Okénko pro rodiče nočních soviček.

Snažte se dodržovat režim, na který si děti přivyknou a pochopí, že je čas jít spát. Tedy např. nakrmit, vykoupat, pohádka a dobrou noc. Můžete z toho vytvořit rituál, děti režim přímo zbožňují a nechtějí z něj po čase už vůbec vykolejit. Dodává jim klid a pocit bezpečí. Nenechte se ochočit! Nikdo z nás nechce být otrokem i když je nebezpečně jednoduché se jím stát. Proto nepřipuštějte večerní smlouvání, neuspávejte donekonečna, děti by začaly mít pocit, že už to nemůže být jinak. Čtěte svým nejmenším pohádku na dobrou noc. Při vašem vyprávějícím hlasu se děti uklidní a budou mít pěkné sny, takovou službu tablet ani televize neudělá. Nechoďte kolem spícího dítěte po špičkách, upletete si na sebe bič. Pokud se budete chovat tiše, ale normálně, dítě si zvykne spát i při znějícím hlase a nehrozí, že se vám vzbudí, jakmile spadne špendlík doma na podlahu.

17579883_10208593636107034_1211826094_n

Na závěr jedno pořekadlo zejména pro ranní ptáčata:

„Co nenaspíš do půlnoci potom už nedoženeš.“

Takže alou do postele!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply