Lapeni síti

Jak jsem již několikrát zmiňovala, snažím se zamyslet se nad časem stráveným u obrazovky. Jelikož je práce s počítačem nedílnou součástí lékařského povolání (do karet pacientů rukou již lékaři nepíšou), dobu mimo ordinaci řadím do škatulky času „offline“. Tudíž mám více času v parku pozorovat děti, snažící se točit videa s cílem stát se jednou youtubery. Nebo koukat na malé batole v kavárně tupě hledící do tabletu, z něhož si přehrává nezdravě chytlavou melodii zatím, co maminka do něj láduje svačinu. V neposlední řadě mě fascinují regulérně dospělí lidé natáčející se při chůzi po ulici se zaujatým výrazem hovořící k „followerům“.

Aby jste to dobře pochopili, otázkou tohoto článku není zda moderní technologie používat, či nepoužívat, ale kdy a jaká pravidla nastavit a jak být dítěti dobrým vzorem v dnešním „online“ světě. O tom, že je vhodné omezovat čas strávený u obrazovky a zajistit přiměřený obsah sledovaného materiálu je dobré začít již v raném věku. Jedině tak se rodiče vyhnou problémům z nadužívání, které nese rizika a negativní důsledky na správný duševní a fyziologický vývoj. Možná se tak nebudou opakovat situace, kdy přijde maminka do ordinace s pubertálním synem a zároveň s ukrytým vzkazem v očkovacím průkazu s prosbou o pomoc v léčení jejího syna ze závislosti na počítači. Stejně tak se možná uvolní dětským psychiatrům přeplněné čekárny a objednací lhůty se zkrátí na pár týdnů.

Že přeháním? Statistiky v tomto jsou neúprosné a otevřou oči i slepému. V sedmdesátých letech se u sledování pravidelného televizního vysílání objevovaly děti čtyřleté, v současnosti se setkávají s digitálními médii už děti čtyřměsíční! Zkušenost s mobilním telefonem má 92 % ročních dětí a většina dvouletých dětí používá mobilní telefon takřka každý den. Tablety a chytré telefony se tak stávají moderní verzí dudlíku, když je potřeba dítě zabavit, uklidnit, odvést pozornost, aby měl rodič čas nebo, aby se mohl sám věnovat svému chytrému telefonu… Řada rodičů tak činí s vnitřním přesvědčením nebo spíš omluvou, že brzké seznamování s moderními technologiemi je pro děti prospěšné. I v tomto případě ale platí „dobrý sluha – zlý pán“.

První články o závislosti na televizi jsou dokumentovány již z roku 1956, do klasifikace duševních nemocí se problematika nadměrného hraní internetových her dostala v roce 2013.

Co si budeme nalhávat, každá druhá reklama vnucuje rodičům nabídku s počítačovým programem či aplikací, která se postará o správný vývoj dítěte. Když můžeme aplikacemi sledovat ženský menstruační cyklus, každý náš krok, tak proč chytré aplikaci také nesvěřit vývoj Vašeho dítěte? Aplikace bezesporu mohou mít rozvíjející se potenciál při učení či mohou zdokonalovat některé ze schopností dítěte. Avšak pro dítě do dvou let je nejdůležitější praktické zkoumání světa tzv. hands on a sociální interakce s rodiči. Děti do dvou let mají omezenou schopnost se učit pouze z obrazovky a neumí využít v reálném světě to, co na ni vidí.

Mozek prochází v prvních třech letech života největším vývojem a v tomto období je také mimořádně zranitelný. Mezi rizika používání technologií v raném věku patří např. opožděný vývoj řeči nebo narušený spánek.

Rizika související s používáním technologií však pokračují i mimo batolecí věk. Chytrý telefon vlastní v Evropě 98 % internetových uživatelů ve věku 16–20 let. 24 % adolescentů je trvale připojených k internetu a 50 % adolescentů pociťuje závislost na svém chytrém telefonu. Nadměrné sledování TV (více než 2 hodiny denně) u středoškoláků vykazovalo souvislost s vyšším rizikem deprese, úzkosti a opozičního chování, v případě hraní počítačových her i v malém rozsahu pak byla popsána asociace s častějšími sebevražednými myšlenkami. Nelze opomenout  sklon k sedavému způsobu života a s ní spjatá obezita a další potíže. Bohužel všechny tyto technologie mají návykový charakter a způsobují trvalé změny na mozku.

Jak tedy poznat, že u Vašich potomků jde „ do tuhého“?

Gaming disorder neboli „ Porucha hraní her“ vyžaduje splnění tří kritérií:

  • narušení kontroly nad hraním (začátek, frekvence, intenzita, trvání, ukončení, kontext)
  • hraní her se stává prioritou před jinými zájmy a denními činnostmi
  • pokračování v hraní i přes výskyt negativních důsledků

Mezi rizikové faktory jednoznačně patří – dostupnost počítače s připojením k internetu, období dospívání a mužské pohlaví. „Jaký pán, takový pes“. Pokud sami rodiče nadužívají internet a chytré telefony, je přirozené, že děti budou kopírovat jejich vzorce chování.

Jak tedy nastavit ony pravidla, aby užívání moderních technologií bylo pro Vaše dítě „zdravé“?

  1. Pamatujte na výše zmíněný „hands on“ tedy praktický nácvik dovedností, která žádná jiná aplikace nenahradí.
  2. Stanovte limity. Čím dříve je začnete udávat, tím lépe se v pozdějším věku budou dodržovat, protože budou převzaty jako obecné pravidlo Vaší rodiny.
  3. Mluvte s dětmi o bezpečnosti, sdělte jim, jak se mají chovat k cizím lidem na internetu a co si můžou a nesmí dovolit.
  4. Volte pro děti kvalitní programy a sledujte je s nimi, ať víte, co se v nich odehrává.
  5. Dbejte na společném trávení rodinných chvilek bez užívání chytrých přístrojů.
  6. Udělejte pro děti seznam „kdy se nesmí používat technika pro zábavu“, např. při společné jízdě v autě, během jídla, hodinu před spaním, během psaní domácích úkolů, atd..

Do 18 měsíců by děti žádné z chytrých telefonů, tabletů a televizí používat neměli. Od dvou do pěti let by na moderní technologie měla být vyhrazena max. jedna hodina denně. Od šesti let již nastavte limity dle potřeb tak,aby čas strávený u obrazovek nenarušoval dobu potřebnou ke spánku, škole, fyzické aktivitě a rodinným chvílím.

Všimla jsem si, že rodiče malých dětí mají obecně tendenci podceňovat rizika z užívání moderní technologie, avšak s důsledky si poté nevědí rady. Když se dítě bez tabletu není schopno najíst, když neusne bez pohádky z youtubu, rodiče se dostávají pod tlak, kdy jsou určité pravidla těchto rituálů zároveň i velkým omezením pro běžný život.

Nedělejme si to těžší než to je a mějte na paměti to, že dítě kopíruje své rodiče a okolí. Proto máte již od raného věku své ratolesti jedinečnou šanci, stát se mu dobrým průvodcem v dnešním moderním světě, kdy zbavit se techniky nadobro, je nereálným, byť možná zbytečným cílem. Proč neprofitovat z věcí, ze kterých to jde, že? ????

Zdroje: Pediatrie pro praxi, Game over aneb děti chycené v síti, MUDr. Bc. Daniela Zmeškalová, Ph.D.

2 názory na “Lapeni síti”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík